KATA és Átalányadó összehasonlító
KATA 2027-től és Átalányadó összehasonlító
2027-től KATA-val újra lehet cégeknek is számlázni. A cégektől kapott bevétel után 15% adó jár, de ebbe beleszámít a havi tételes adó, amit amúgy is befizetsz. És újra lehet mellékállásúként is KATA-snak lenni.
Más is csinált KATA kalkulátort, de ha vállalkozni akarsz, nemcsak az számít, hogy KATA-sként mennyi adót kell fizetned, hanem hogy melyik éri meg jobban: ha KATA-zol vagy ha Átalányadós vagy.
Például a mellékállású Átalányadós bizonyos összegig egyáltalán nem fizet adót, míg KATA-sként akkor is kell adóznod (mellékállásban is), ha semmi bevételed sincsen! Mellékállásban 6.454.000 Ft a fordulópont, alatta Átalányadó, felette KATA éri meg alapesetben.
Más is csinált KATA kalkulátort, de ha vállalkozni akarsz, nemcsak az számít, hogy KATA-sként mennyi adót kell fizetned, hanem hogy melyik éri meg jobban: ha KATA-zol vagy ha Átalányadós vagy.
Például a mellékállású Átalányadós bizonyos összegig egyáltalán nem fizet adót, míg KATA-sként akkor is kell adóznod (mellékállásban is), ha semmi bevételed sincsen! Mellékállásban 6.454.000 Ft a fordulópont, alatta Átalányadó, felette KATA éri meg alapesetben.
Vállalkozás adatainak megadása
KATA (2027)
Éves tételes adó:
0 Ft
Céges bevétel 15%-os adója:
0 Ft
Beszámított tételes adó kedvezmény:
0 Ft
Esetleges kerettúllépés adója (40%):
0 Ft
Összes adó és járulék:
0 Ft
Nettó kézhez kapott összeg:
0 Ft
Átalányadó (2027)
Éves számított adóköteles jövedelem :
0 Ft
SZJA (15%):
0 Ft
TB-járulék (18,5%):
0 Ft
Szocho (13%):
0 Ft
Összes adó és járulék:
0 Ft
Nettó kézhez kapott összeg:
0 Ft
Eredmény
-
-
KATA szabályok 2027-től
- Főállásúaknak havonta 100 000 Ft, míg mellékállásúaknak, diákoknak és nyugdíjasoknak 50 000 Ft a tételes adó.
- A tételes adó a gazdasági tevékenység szja-ját, járulékát és szociális hozzájárulási adóját kiváltja.
- Az éves KATA keretösszeg 22 000 000 Ft.
- Céges (kifizetői) bevételek esetén 15% adó fizetendő, de ebből levonható a megfizetett tételes adó összege. Kifizetőtől (cégtől) 8 000 000 Ft-ig nincs kiegészítő adó: a 15% beleolvad a tételes adóba, csak az e fölötti rész után kell többet fizetni.
- Ellátási alap: 317 000 Ft/hó. Nem fizetendő összeg: ebből az összegből számolják a nyugdíjadat, táppénzedet, GYED-edet (a tételes adó a járulékokat is kiváltja).
- Aki 2026. december 31-én már KATA-s volt, választhatja a 75 000 Ft/hó tételes adót 18 000 000 Ft keretig, ha nem számláz cégeknek.
Átalányadó szabályok 2027-től
- Az általános költséghányad 50%-ra módosul (a korábbi 45% helyett).
- Az adómentes jövedelemkeret az éves minimálbér fele (kb. 1 936 800 Ft), ameddig nem keletkezik SZJA-fizetési kötelezettség.
- Főállású egyéni vállalkozóként a TB-járulék alapja legalább a minimálbér/bérminimum 100%-a, a Szocho alapja pedig a 112,5%-a.
- Mellékállásban és diákoknál nincs járulékminimum, kizárólag a ténylegesen elért jövedelem képez adóalapot.
Felelősség kizárása: A kalkulátor tájékoztató jellegű, nem helyettesíti a szakszerű könyvelői és adótanácsadói konzultációt. A számítások a jelenleg ismert jogszabályi tervezetek alapján készültek. A kalkulátort használó vállalkozó felelőssége, hogy az adózási döntései előtt egyeztessen saját könyvelőjével.

